Maximakanaal, toegang plassen en het paaltje

Dinsdag, 31 mei 2016

Met de aanleg van het Maximakanaal veranderde de toegang tot onze wateren. Verslag vanaf 2014. Bestemmingsverkeer heeft in 2016 nu toegang tot fietspad. Let ook op een bericht van SVN hieronder over het Maximakanaal in de lijsten.

Dit bericht volgt een tijdlijn van februari 2014 naar juli 2016.

Februari 2014.
Het informatiecentrum is te vinden aan de eerste afslag rechts aan de Berlicumse weg. Wij, Frans, Jan en Theo wilden weten wat de  aanleg van het Maximakanaal voor de bereikbaarheid van onze wateren gaat betekenen. We werden gastvrij ontvangen door Theo van den Berg en zijn vrouw, allebei werkzaam voor Rijkswaterstaat.

Rosmalense plas.
Hier is reeds de situatie duidelijk. Via de afslag links van de rotonde van de Empelse weg kun je nu bij de plas komen. Wel gaat het kanaal spannend dicht langs de plas lopen. We zijn dus benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

Stenenkamerplas
Hier is en blijft van alles gaande. Allereerst doorsnijdt het kanaal de nu bekende toegang naar de plas, de Oude Bossche Baan. We hebben berichten dat dit vanaf 10 februari het geval is.

Nieuwe route
maart 2014
Zeker voor leden die niet uit de buurt komen hebben we hier een beschrijving hoe nu de Stenenkamerplas bereikt moet worden. Als uitgangspunt nemen we de afslag van de A2 naar de N279. Ga linksaf richting Veghel en neem de eerste afslag links naar industrieterrein de Brand. Vervolgens sla je links af op de rotonde en daarna alsmaar rechtdoor. Uiteindelijk rij je over het zandpad tussen de Zandvang en de Stenenkamerplas naar de parkeerplaats.
.

Op 11 maart ontvingen we het bericht van Rijkswaterstaat dat het paaltje bij het begin van het zandpad is neergelaten, zodat we weer bij het parkeerterrein kunnen komen met de auto. Voor de zekerheid toch maar zo'n sleutel meenemen indien je die hebt.

23 juni 2014.
De gemeentepaaltjes.
Nieuwe paaltjes met cameratoezicht zijn nu iets verderop geplaatst.  Het paaltje van Rijkswaterstaat is nu weg. Gelukkig heeft de gemeente na onze verzoeken hun nieuwe paaltjes na enige weken neergelaten tot er een alternatieve toegangsroute is..

Januari 2015
Weer problemen met de doorgang. De afspraak met de gemeente is bij de politie niet bekend. We gaan weer contact opnemen met de betrokkenen (gemeente en politie) We kunnen de afspraak per e-mail van vorig jaar met de gemeente bevestigen. Zijn er problemen wijs dan op dit artikel en/of laat ze het bestuur bellen

Maart 2015
We wachten nog op een reactie van de gemeente.

Mei 2015
Bericht gemeente: Langs de camerapaal richting de brug over de Aa zal de te gedogen route gelden over het Zuiderkruis. (weg na de rotonde)

Mei 2016
Ondertussen kan met de auto via het fietspad (zie kaartje) en het Mariannepad de plas bereikt worden. SVNZW plaatste een foto waar aangegeven werd dat bestemmingsverkeer hier gebruik van kan maken. De oude route (hierboven) mag niet meer gebruikt worden

Nieuwe toegang met de auto. Bestemmingsverkeer
Google moet nog nieuwe foto's maken, het Maximakanaal is hier nog in aanleg. Door de Brand heb ik een rode lijn aangebracht hoe nu de route is naar de Stenenkamerplas. Hopelijk hebben gemeente, politie en BOA's er nu kennis over.

Het Mariannepad is nu wel verhard. De bocht naar het Mariannepad gaat via het fietspad.

Kruising Mariannepad, Oude Bossche Baan                                  Mariannepad bij de sifon van de Aa