Afstemming met duikers en andere recreanten

Welkom beste duikers en overige recreanten.

Bedankt dat u even de moeite heeft genomen om onze website te bezoeken, hierdoor maakt u het mede mogelijk dat verschillende vormen van recreatie aan onze wateren goed samen gaan!

Helaas is dit niet altijd het geval geweest en heeft het uitblijven van communicatie tot onnodige frustraties geleid bij zowel vissers als duikers aan de plas, als vereniging kregen wij oa. met de volgende situaties te maken:

• Een visser die stenen naar een duiker gooit of verbaal agressief wordt.
  • Een duiker die lijnen bewust of per ongeluk doorsnijdt.

Allemaal zaken die opgelost kunnen worden, maar de gevolgen voor de natuur komen er dan nog bij:

• Er ligt een lang stuk lijn met een stuk lood en een haak in het water, de vis die dit pakt sleept alles mee en kan verstrikt raken.
  • Watervogels duiken ook visaas op en raken verstrikt.
  • Onnodige milieuvervuiling en kosten voor de visser.

Als vereniging pachten wij het viswater van de gemeente. We doen investeringen in onderhoud en visuitzettingen, maar hebben geen moeite onze wateren te delen met anderen. Wij als vissers kunnen namelijk enorm veel leren van de informatie die duikers ons kunnen geven. Wanneer een lid van onze vereniging niet op redelijke wijze met duikers in gesprek gaat treden wij hier tegen op. Maar de visser zit er in de regel al eerder dan de duiker en heeft weinig mogelijkheden om te communiceren. In samenwerking met de gemeente 's-Hertogenbosch zijn we tot de volgende oplossing gekomen:

Aan onze wateren de volgende afspraak:

KOMT U DUIKEN? WANDEL VOORDAT U HET WATER BETREED, HET BEOOGDE TRAJECT DAT U ONDER WATER AF WILT LEGGEN LANGS DE OEVER.

Treft u een visser aan, maak even een praatje, vraag waar zijn lijnen heen liggen, tot welke diepte hij vist, misschien is hij wel bereid even zijn hengels binnen te draaien of is er een alternatieve route die u als duiker kunt kiezen. Maak a.u.b. betere communicatie mede mogelijk, de vis kan bijten, maar onze vissers doorgaans niet ;-)

We vertrouwen erop dat u deze afspraak respecteert zodat we allemaal van onze hobby's kunnen genieten i.p.v. elkaar tegen de haren in te wrijven.

Bij voorbaat dank namens het bestuur van De Vrolijke Vissers en de gemeente 's-Hertogenbosch